Hamilelikte spor yapmak, hareketli olmak yanlış mıdır?

Fiziksel açıdan sağlıklı ve güçlü olmak vücudumuzun doğum gibi zorlanabileceği olaylara karşı direncini arttırır. Kimi anne adayları çevreleri tarafından olabildiğince az hareket ettirilmeye çabalanırlar, kimisi de temkinli olmak uğruna gün içinde hareketlerini minimuma indirmeye çalışır. Oysa hamilelikte önemli olan minimum hareketi sağlamak değil, bilinçli bir şekilde hareket etmektir.

Hamilelikte spor yapmanın faydaları nelerdir?

Kilo alımı hakkında endişeleniyorsanız hareket etmenin zamanı! Araştırmalar gösteriyor ki hamileliği süresince egzersiz yapanlar yaklaşık 7 kilo daha az alıyor. Daha fit bir görüntünün yanında daha sağlıklı bir vücuda sahip olacak, vücudunuzdaki değişimlerin psikolojinize negatif yansımalarını da engellemiş olacaksınız. Özellikle son dönemde artan bacak şişmeleri ve ödem sporla önlenebilir. Yine son dönemde kapınızı çalabilecek uykusuzluk içinse çözüm çok basit: Spor! Yüksek gebelik şekeri (gestasyonel diyabet) ve östrojen hormonunun artmasıyla gelişebilen kabızlık, gebelik durumunda oluşabilecek bazı sağlık problemleri sporla kontrol altına alınabilirken ruh sağlığınız için de spor birebir. Gebelik boyunca normalde olduğunuzdan daha hassas, daha duygusal ve daha çok ağlama isteği duyuyorsanız endişelenmeyin, bunlar gebeliğin oldukça olağan etkileri. Sporun hem psikolojik hem fiziksel açıdan sağlığınıza etkilerini fark ettikçe şaşıracaksınız.

Hamilelikte spor yaparken dikkat edilmesi gereken konular nelerdir?

Her anlamda, özellikle gebelik boyunca size iyi gelecek olan spora başlamadan önce ise göz önünde bulundurmanız gereken bazı noktalar var. Hamilelikten önce spor yapıyor veya yapmıyor olmanız yapacağınız egzersiz seçiminde oldukça önemlidir. Alanında deneyimli, profesyonel kişilerden yardım almanız hangi egzersizi nasıl yapmanız hakkında sizi bilinçlendirecektir. İlk üç ay yapılacak hafif tempolu yürüyüşler egzersize başlamak için uygun bir seçim olabilir. Yürüyüşle egzersiz rutininize attığınız ilk adım hem sizi zorlamayacak hem de ruh halinize çok iyi gelecek. Bunun yanında sırt ve bel ağrılarından şikayetçiyseniz omurgayı güçlendirecek sırt egzersizleri size iyi gelebilir. Haftada 3 ile 5 gün arası yapacağınız 30 dakikalık hafif tempolu yürüyüşler ve düzenli, bir profesyonelden yardım alınarak yapılacak hamile pilatesi veya yoga belki de sizi uyutmayan ağrılarınızın çözümü olabilir! Bedeninizi keşfettirip ruhunuzu arındırması da cabası.

Hamilelik ilerledikten sonra, ara aylarda, nasıl bir spor programı uygun olur?

3-6 aylık döneme gelindiğinde belirttiğimiz şekilde yürüyüş, pilates ve yoga önerilen egzersizler arasındadır. Bu tip egzersizlerde önemli olan nokta anneyi yormamak, onu çok fazla zorlamamaktır. Suda yapılan aktiviteler sizi zorlamaktan çok, kaldırma kuvveti sayesinde rahatlatacak. Yürüyüş ve pilates gibi karada yapacağınız bir egzersiz vücut ısınızı, dolayısıyla bebeğinizin vücut ısısını çok çabuk değiştirebilecekken suda yaptığınız hareketlerde ani vücut ısısı değişimi görülmemektedir. Hijyeninden emin olduğunuz bir havuza, düşme ve kayma riskine tedbirli olarak girmeniz hem sizi hem de bebeğinizi oldukça olumlu etkileyebilir.

Hamileliğin son döneminde nasıl bir spor programı uygulanmalıdır?

Zaman ilerledikçe hamilelik günlük hayatınızı daha da fazla etkiliyor olabilir. Ancak bu yine de hareketsiz kalmanız için geçerli bir sebep değil. Bu dönemde yapabileceğiniz, bir profesyonel eşliğinde uygulanan yoga ve pilates hareketleri ve erken doğum riski bulunmuyorsa hafif tempoda yapacağınız yürüyüşler kurtarıcınız olabilir. Bunun yanında oturma pozisyonunda yapılan egzersizler de tercih edilebilir. Egzersiz fiziksel yapınız, sağlık durumunuz, spor geçmişiniz ve kaç haftalık hamile olduğunuz göz önünde bulundurularak bilinçli bir şekilde yapıldığında hayatınızı kolaylaştıracak!

Bu yazı çocuk gelişim sitesi ÇocukluDünya iş birliği ile hazırlanmıştır.

Hamilelikte beslenme

Hamile olduğunuzu öğrendiğiniz andan itibaren sofralarda duyacağınız ‘Senin yemen gerek, ne de olsa artık can taşıyorsun!’ gibi cümlelerin sayısı gittikçe artar...

Devamını oku

Hamilelikte cilt bakımı

Hamilelik döneminde tüm bedenimizi kapsayan değişiklikler yaşarız. Bunlardan en belirgin olanı ise cildinizde özellikle genişleme ile ortaya çıkan bazı sorunlar...

Devamını oku