1-2 Yaş İçin Uyku Düzeni Nasıl Olmalıdır? | Uni Baby
12.01.2022 00:00:004 DK Okuma Süresi

1-2 Yaş İçin Uyku Düzeni Nasıl Olmalıdır?

Uyku süresince bebeğin vücudu yenilenir, yeni güne dinlenmiş ve enerjik bir başlangıç yapma fırsatı bulur. 1-2 yaş uyku düzenini Uni Baby ile keşfedin.

Uyku, bebeklerin sağlıklı bir şekilde gelişmeleri için en az beslenme kadar önemlidir. Uyku esnasında başta beyin ile birlikte bebeğinizin tüm vücudu dinlenir. Stres hormonlarında azalma görülürken, büyüme hormonları ise aktive olur ve salınım miktarları artar. Böylece bebeğinizin vücudu yenilenir, yeni güne daha iyi, dinlenmiş ve enerjik bir başlangıç yapma fırsatı bulur. Tüm bunlar düzenli ve kaliteli bir uyku periyodu için geçerlidir. Aksi halde bebeğiniz hem düzeni, hem sağlığı hem de gelişimi için yeterli ve elzem olan uykuyu alamamış olacaktır.

Bebeklerde uyku düzeni büyüme dönemleri ile beraber farklılık gösterir. Bir yenidoğanın uyku ihtiyacı ile bir yaşına gelmiş bir bebeğin ihtiyacı elbette farklı olacaktır. Bebekler ortalama dört yaşına kadar gecenin yanı sıra gündüz de uykuya ihtiyaç duyarlar. Bu yaş sınırı, bebekten bebeğe farklılık gösterir. Kimi bebeklerde öğle uykusu 4 yaşına kadar devam ederken, kimi bebeklerde ise 3 yaşına gelmeden sona erebilir.

Bebeklerde 1-2 yaş dönemi, pek çok açıdan adeta bir dönüm noktasıdır. Zira bebekler bu dönemde yürümeye başlarlar, ince ve kaba motor becerileri gelişir, dil gelişimleri önemli bir aşama kaydeder. Yavaş yavaş bağımsızlaşmaya başlayan bebeklerde sosyal yönden de önemli gelişmeler yaşanır. Tüm bu gelişmeler yemeğinden uykusuna kadar bebeğiniz için oturttuğunuz tüm düzenin değişmesine ve bozulmasına neden olabilir.

1 yaş çocuklarda uyku düzeni, gündüz ve gece şeklinde oluşturulur. Normal şartlarda 1 yaşındaki bir bebek, ortalama olarak 11-12 saat uykuya ihtiyaç duyar. Gündüz ise ortalama 2-3 saatlik bir periyoda gereksinim duyar. Bu ortalamalar elbette bebekten bebeğe değişiklik gösterebilir. Kimi bebekler uykuya daha düşkün olurken, kimi bebeklerin uyku ile arası pek hoş olmayabilir. Bu ortalamalar bireyselliğin ilk adımı olan yürüme becerisinin gelişmesiyle birlikte alabora olabilir. Zira tüm gün aktif olmak, etrafı keşfetmek isteyen bebekler için uyumak, oldukça pasif bir durumdur ve adeta bir zaman kaybıdır. Bu bakımdan bu dönemde uykuya direnme sorunları görülebilir ve 1 yaş uyku düzeni değişime uğrayabilir.

Gündüz Uykuları


1-2 yaş döneminde bebekler gündüz uykusuna ihtiyaç duyarlar. Uyanıklık süreleri genellikle 4-6 saat arasıdır. Bazı bebekler gündüz uykusunu iki periyot haline alırken, bazı bebekler tek uyku ile gereksinimlerini karşılarlar. Bunda, bebeğin güne başlama saati, uykuya düşkünlüğü ve ne kadar ihtiyacı olduğu etkili olabilir. Bebeğinizi gün içerisinde iki defa uyutacaksanız 1-1.5 saatlik periyotlara bölebilirsiniz. Bu ortalamaları aşması genellikle geceye etki edeceği için, bebeğinizin fazla uyuması durumunda müdahale edebilir, onu şefkatli bir biçimde uyandırabilirsiniz.

Gece Uykusu


Gece uykusu bebekler için çok daha önemlidir. Zira büyüme, dinlenme, yenilenme bu esnada gerçekleşir. Gece uykusundan yeterince faydalanmayan bebekler gün içerisinde huzursuz ve hırçın olabilirler, oyun oynamak istemeyebilirler, hatta bu durum beslenmelerini de etkileyebilir. Bu yüzden anne babaların bebeklerinin kaliteli ve kesintisiz bir gece uykusu geçirmelerine özen göstermeleri oldukça önemlidir. Bu dönemde gece bebekler ortalama 10-12 saatlik bir uykuya ihtiyaç duyarlar. Bu süre, emzirme ya da biberonla beslenme sebebiyle bölünebilir. Bu eğer çok sık oluyorsa uyku kalitesini düşürebilir.

Oluşabilecek Uyku Sorunları


1 yaş bebeklerde uyku düzeni, özellikle hareket kabiliyetinin gelişmesiyle; 2 yaş civarında ise sendrom dönemi itibariyle inatlaşma, direnme, ebeveynlere ve çevresine kendi varlığını hissettirme çabası gibi sebeplerle bozulabilir. ‘Hayır’ kelimesini dağarcığına ekleyen bebeğiniz uykuya direnebilir. Böyle durumlarda sabırlı olmak ve onu cazip tekliflerle yatağına davet etmek gerekebilir. Örneğin, ona yatmadan önce giyeceği pijamalarını kendisinin seçmesini teklif edebilirsiniz. Birey olduğunu hisseden bebeğiniz bundan çok hoşlanacaktır. Bu dönemde bebeğinizin neden direndiğini ve değişen davranışlarının altında yatan sebepleri daha iyi anlamak için onun sosyal gelişimi hakkında bilgilenmeniz faydalı olabilir. Bu şekilde bebeğinize daha doğru bir şekilde yaklaşabilirsiniz.

Bebeğinizin uykuya dalış yöntemi de uykusunun kalitesini etkiler. Zira temas, emme, besleme, sallama, kucağa alma, gezdirme gibi çeşitli yollarla yatırılan bebekler uyandıklarında da muhtemelen aynı yöntemlerle uykuya dönmek isteyebilirler. Bu ise sizin gece boyu oldukça yorulmanıza, bebeğinizin de kaliteli ve kesintisiz bir uykuya erişmesine engel olabilir. Kesintisiz ve kaliteli bir periyot için bebeklik döneminden itibaren bebeğinize kendi kendine uykuya dalması konusunda yardımcı olabilirsiniz.

Diş çıkarma ve hastalık dönemi var olan düzeni alabora eden etmenler arasında yer alır. Bu dönemlerde bebekler anneleri ile daha yakın olmak isterler. Hastalıkları sebebiyle de uyku ve uyanıklık süreleri birbirine karışabilir. Bu dönemlerde önlem almak ya da eski düzeni oluşturmaya çabalamak anlamsızdır. Bebeğiniz iyileştikten sonra yine aynı ortamı yaratıp bir düzen oluşturabilirsiniz.

1-2 yaş döneminde uyku konusunda oluşabilecek sorunların önüne geçmek adına bazı hususlara dikkat etmeniz faydalı olabilir:

- Bebeğinizin uyku saatlerinde bir düzen olması çok önemlidir. Bebekler düzenden hoşlanırlar ve böyle bir ortamda kendilerini güvende hissederler. Ayrıca çeşitli sebeplerle uyku saati geçen bebeğiniz hırçınlaşabilir ve yatması çok daha zor bir hal alabilir.

- Kesintisiz bir gece için bebeğinizi kendi kendine uykuya dalması konusunda yönlendirin.

- Öğün saatlerini iyi belirleyin. Yatmaya yakın bir saatte beslenilmesi; kafein gibi uyarıcı etkisi olan gıdalar, karbonhidratlı yiyecekler tüketilmesi çeşitli sorunlara yol açabilir, bu ise uykuyu etkileyebilir. Aynı şekilde bebeğinizin aç olması da uykusunun açlık sebebiyle bölünmesine neden olabilir.

- Yatmadan önce her gün düzenli şekilde uygulayabileceğiniz bir uyku rutini oluşturun. Masaj, banyo, pijama giyme, müzik dinleme, masal okuma gibi aktivitelerle bir rutin oluşturabilirsiniz. Bu bebeğinize yatma vaktinin geldiğinin sinyallerini verir.

- Sakin, loş bir ortam sağlayın.

- Uyuması konusunda inatlaşmaktansa, orta yolu bulmaya çalışın.