Birinci Trimesterda Beslenme Nasıl Olmalı? | Uni Baby
2.03.2022 00:00:003 DK Okuma Süresi

Birinci Trimesterda Beslenme Nasıl Olmalı?

Hamileliğin ilk 3 ayı olan 1. trimester döneminde beslenmenin önemini, dikkat etmeniz gereken noktaları Uni Baby ile keşfedin!

Hamileliğin öğrenildiği ilk andan itibaren anne adayları kendi hayatlarına yeni bir düzen vermeye başlar. Gerek uyku düzenleri gerekse beslenme düzenleri açısından sıkı düzene geçen anne adayları hem bebeklerinin sağlığı hem de kendi sağlıkları adına özenli davranırlar. Bu noktada en önemli olan detaylardan birisi olan beslenme düzeni hayatın her aşamasında olduğu gibi hamilelikte de kritiktir. Yeterli ve dengeli beslenme bebeğin sağlıklı gelişimi ve annenin güçten düşmemesi için son derece önemlidir.

Hamilelikte Dengeli Beslenmenin Önemi


İki can taşıyan annenin beslenmesi bebeğin sağlıklı bir gelişim süreci geçirmesi, annenin gereksinimlerinin karşılanması ve hem kendi bedenini hem de bebeği besleyen depoların dolu olması için oldukça önemlidir. Hamilelikte dengeli beslenmenin önemi doğum sonrasında da ortaya çıkmaktadır. Annenin sütünün besin ögelerini karşılaması için hamilelikte doğru beslenme adımlarına dikkat edilmelidir.

Hamilelikte beslenme kurallarına uyulması ve dengeli beslenmenin sağlanması sonucunda hem annede hem bebekte şu faydaların görülmesi muhtemeldir:

- Anne ve bebek sağlığı korunur.

- Bebek olması gereken ağırlığında doğar ve fiziksel ve bilişsel gelişimini sağlıklı biçimde tamamlar.

- Doğum esnasında yaşanabilecek sorunların önüne geçilir ve doğum daha rahat atlatılır.

- Kronik sağlık problemlerinin riski azalır ve emzirme için gereken besin depoları her an dolu olur.

Hamilelikte zararlı maddelerin kullanımı, yetersiz ve dengesiz beslenme annede ve bebekte fizyolojik veya bilişsel sorunların yaşanmasına sebep verebilir. Gebelikte beslenme sorunlarının yaşanması prematüre bebek doğumlarına, düşük yapılmasına, gebelik zehirlenmesine, anne vücudunda ödeme, bebekte zihinsel veya fiziksel gelişim sorunlarına, kansızlığa, kemik dokusunda bozukluklara neden olabilir.

Trimester Dönemleri Nelerdir?


Gebelikte beslenme nasıl olmalıdır, sorusunun cevabını üç aylık dönemlere ayırarak vermek mümkündür. Trimester dönemleri gebeliğin 3 aylık periyotlarına verilen isimdir. Hamileliğin yaklaşık 9 ay 10 gün sürdüğü tahmin edilerek trimester dönemleri ayrılabilir. 40 hafta olarak düşünülen hamilelik döneminde 1. trimesterin hamileliğin 12. haftasının sonuna kadar sürdüğü söylenebilir.

Hamileliğin başlangıcı son menstrual döngünün ilk günü olarak kabul edilir ve trimester dönemleri şu şekilde ayrılır:

1. ve 13. haftalar arası 1. trimester dönemidir.

14. ve 26. haftalar arası 2. trimester dönemidir.

27. ve 41. haftalar arası 3. trimester dönemidir.

Her trimester döneminin gereksinimleri birbirinden farklıdır. Bundan dolayı gebelikte beslenme adımları trimester dönemlerine göre incelenmelidir.

Birinci Trimesterda Nelere Dikkat Edilmesi Gerekir?


Hamileliğin ilk 3 ayı olan 1. trimester döneminde beslenme annenin bebeği ile yapacağı başlangıç açısından son derece önemlidir. Gebeliğin ilk aylarında benimsenen beslenme alışkanlıkları bebeğin de beslenme alışkanlıklarının belirlenmesinde rol oynar.

- Gebeliğin ilk 3 ayında annenin hormonlarında ciddi değişiklikler görülür. Hormonal değişiklikler sonucunda hiperemesiz adı verilen ciddi mide bulantıları anne adayını bekler. Bu mide bulantılarının sonucunda anne yemek yemeyi, besin tüketmeyi reddedebilir. Mide bulantısını ve etkilerini azaltmak için anne sabah kalktığı an mide suyunu emebilecek besinleri tüketebilir. Bu besinler leblebi, ekmek, galeta, kıtır ekmek gibi gıdalarda bulunmaktadır.

- 1. trimester döneminde doktor önerisi ile folik asit kullanılmaya başlanabilir.

- Asitli içecekler midede yanmaya sebep olacağı için bu dönemde asitli içeceklerden uzak durulması önerilir. Günlük en az 5 - 6 bardak su tüketimi ve bu su tüketiminin ara öğünlerde yapılması gerekmektedir.

- Mide bulantısının yoğun olduğu zamanlarda çiğ meyve ve sebzelerin tüketilmemesine dikkat etmelisiniz. Çiğ meyve ve sebzeler mideyi daha yavaş terk edeceği için mide bulantısını artırabilmektedir.

    Birinci Trimesterda Beslenme Nasıl Olmalıdır?


    1. trimesterda beslenme bebeğin gelişiminin tuğla taşlarının konulduğu süreci kapsadığı için son derece önemlidir. Anne, hamile olduğunu öğrendiği andan itibaren bebeğinin sağlıklı gelişimi için beslenmesine dikkat etmelidir.

    - Karbonhidrat, yağ ve protein olmak üzere üçe ayrılan temel besin maddelerini orantılı biçimde almak anne ve bebek için önemlidir. Bununla birlikte vitaminlerin ve minerallerin yeterli miktarda alınması ve su tüketiminin de dengeli olması gerekir. Hamilelikte beslenme listesi doktor ve diyetisyen aracılığıyla belirlenmeli ve annenin kişisel hayatına göre düzenlenmelidir.

    - Anne bir öğününde protein ve karbonhidrat miktarını dengeli biçimde almalıdır. Kuru baklagil, kırmızı et, balık gibi besinlerden protein ihtiyacını karşılayabilir. Günlük olarak süt ve yoğurt tüketerek özellikle Kalsiyum yönünden zengin içeriklere ulaşmalıdır. Günde 5 - 6 porsiyon taze sebze ve meyve tüketimini de gerçekleştirmesi gereken annenin karbonhidrat olarak da faydalı besinlere yönelmesi gerekir. Tam buğday ekmeği, çavdar ekmeği, tam tahıl ekmeği gibi mineral ve vitamin değerleri açısından yüksek gıdalar tercih edilebilir.

    - Gebelikte beslenme listesi içerisinde 1. trimester dönemi bazında bitki çayları yer almamalıdır. Bazı bitki çaylarının içerisinde annenin düşük yapmasına sebep olan içerikler yer almaktadır. Bu bitki çaylarından bazıları; zerdeçal, rezene, adaçayı, mine çayı, civanperçemi, sinameki ve yeşil çaydır. Zerdeçal rahim hareketlerinin artmasına, adaçayı östrojen gibi kadınsal hormonlarının artmasına, yeşil çay ise tansiyonun yükselmesine sebep olduğundan ötürü düşüklere zemin hazırlayabilir.

    - Hamilelikte beslenme konusunda dikkat edilmesi gerekenler arasında kafein alımını sınırlandırmak da yer almaktadır. Kafein tüketimi bebeğin kemik gelişimini etkilemekle birlikte kalsiyum içeriğinde de etkilidir. Kafeinin yoğun alınması minerallerin emilmesini engellerken kansızlık yaşanmasına da sebep olabilir. Bu nedenden ötürü 1. trimesterde beslenme listesi hazırlarken çay, kahve, çikolata, gazlı içecekler, kakao gibi gıdalardan uzak durulmalıdır.