Hamilelikte Uyku
uni
9.06.2020 00:00:00

Hamilelikte Uyku

Hamileliklerde en sık yaşanan problemlerin başında uykusuzluk gelir. Gebelikle birlikte değişen hormonların da etkisiyle anne adaylarını rahatsız eden birçok sağlık problemi oluşmaya başlar.

Hamilelikte Yaşanan Uyku Problemlerinin Nedenleri Nelerdir?


Hamilelik döneminde yaşanan uykusuzluğun nedenlerine baktığınızda karşınıza birçok sebep çıkar. Sık idrara çıkma en fazla karşılaşılan problemlerden biridir. Hamilelik hormonu olarak bilinen Hcg’deki artışın yanı sıra böbreklerin de daha fazla kan filtrelemesi özellikle gebeliğin ilk üç ayında anne adaylarının sık sık tuvalete gitmesine dolayısıyla da gece uyanmasına neden olur. Hamileliğin son üç aylık döneminde ise bu sefer uterusun mesaneye doğru baskı yapması, kaliteli bir uykunun önüne geçer. Ayrıca yine aynı dönemde bacağa giren kramplar, anne adaylarını uykudan uyandıracak kadar şiddetli olabilir. Kramp görüldüğü anda bacağı hareketsiz tutmak, sonra da bileği ve ayağı yukarı doğru bükmek sizi rahatlatacaktır. Magnezyum ve kalsiyum seviyesinin yetersizliğinden kaynaklandığı düşünülen krampların sıklığını azaltmak için kalsiyum seviyesi yüksek gıdaları tüketmek ve doktorunuzun önereceği magnezyum düzeyini yükseltecek vitaminler kullanmak faydalı olacaktır.

Hamilelik döneminde progesteron ve östrojen düzeyindeki artış; kan hacmini yükseltirken, solunum sisteminde bulunan mukusun da şişmesine ve burnun tıkanmasına neden olur. Bu tıkanma ile birlikte anne adayları rahat nefes almakta zorlanır ve uykuları bölünebilir. Gebelikte ilaç kullanımı zararlı olduğu için bu dönemde burun spreylerinin kullanılması tavsiye edilmez. Bu yüzden de yine doktora danışılarak kullanılan tuzlu su veya serum fizyolojik, hem burnun rahatlamasını hem de anne adayının daha kaliteli bir uyku almasını sağlar. Yine hamilelik hormonlarının etkisiyle mide kaslarının gevşemesi ve bebeğin ilerleyen dönemlerde mideyi baskılaması sonucu gözlenen mide ekşimeleri uykuya geçişi zorlaştırabilir. Bu nedenle özellikle akşam yemeklerini hafif yemek, yağlı gıdalardan kaçınmak ve uyumadan en az 2 saat önce gıda alımını sonlandırmak, anne adaylarının daha rahat uyumasını sağlayacaktır.

Son üç aya gelindiğinde ise kilo alımının artmasıyla birlikte şişen karın uyumayı zorlaştırır. Dolaşım sisteminin daha rahat hareket etmesi için yan dönmek ve hatta bacakların arasına yastık koymak, plasenteya en uygun şekilde beslenme imkanı vererek bebeğinizin güvende olmasını sağlayacaktır. Bu yatış şekliyle daha rahat çalışan böbrekler, bacaklarda ve ellerde ödem oluşumunu da azaltacaktır. Hamilelik döneminde yine görülebilen önemli problemlerden biri de uyku apnesidir. Uyku sırasında, soluk alıp verirken, solunumun bir anda durmasına uyku apnesi denir. Solunumun durması ile birlikte beyne bir uyaran gider ve kişi horlayarak soluk almaya devam eder. Artan kilo ve değişen hormonlar uyku apnesini tetiklerken, bu sorunu yaşayanlarda aynı zamanda horlama problemi de görülür. Bu durum anne adaylarının gece boyunca kaliteli bir uyku uyumasına engel olur.

Hamilelikte Uyku Problemlerini Çözmek İçin İpuçları


Tüm bu sağlık sorunlarının dışında gebeliğin yarattığı bilinmezlikler ve sonrasında doğacak olan bebekle birlikte hayatın nasıl değişeceği ile ilgili soru işaretleri de anne adaylarında stres yaratır. Kaygı seviyesindeki artış ise çoğu zaman uykuya geçişi zorlaştırırken, gece uykusunun da bölünmesine neden olur. Özellikle ilk 3 ay yüksek progesteron hormonu, uyku ihtiyacını arttırarak, vücudu halsiz bırakabilir. Bu nedenle gebelik döneminde mümkün olduğunca iyi bir uyku alabilmek önemlidir. Akşam saatlerinde hafif yemek yemek, öğleden sonraları kafein ve şekerden uzak durmak, gün boyu 2 litre su içerken akşam su alımını azaltmak, yatmadan önce sıcak bir duş almak, odayı serin tutmak, gün içinde hafif spor yapmak ve en önemlisi stresi minimum seviyede tutmak uyku problemlerinizin azalmasını sağlayacaktır.

Bu yazı çocuk gelişim sitesi CocukluDunya.com iş birliği ile hazırlanmıştır.