İkinci Trimesterda Beslenme Nasıl Olmalı? | Uni Baby
3.03.2022 00:00:004 DK Okuma Süresi

İkinci Trimesterda Beslenme Nasıl Olmalı?

Hamilelikte beslenme özen gerektirir. İkinci trimester döneminde beslenmenin önemini ve Uni Baby tüyolarını hemen keşfedin!

Hamilelik dönemi, anne adayı için hormonlarının değiştiği, duygusal ve fiziksel durumunda gözle görülür değişimlerin olduğu keyifli olduğu kadar sağlık sıkıntılarının da olabildiği bir dönemdir. Tek başına olmadığını bilmek anne adayının alışkanlıklarını da değiştirmesi anlamına gelir. Bu dönemdeki en önemli şey ise beslenme rutinidir.

Düzenli bir yaşam, sağlıklı beslenme, doktor tavsiyelerine birebir uyma sağlıklı hamilelik geçirmek için kritik noktalardır. Hamilelik dönemi farklı fazlarda değerlendirilir. Her fazda olduğu gibi 2. trimester boyunca da hamilelikte beslenme özen gerektirir.

İkinci Trimesterda Beslenme Şekli Nasıl Olmalıdır?


Anne adayları ne kadar tecrübe sahibi olurlarsa olsunlar her çocuk ilk çocuk heyecanı yaratır. Hamilelik döneminde en çok sorulan soru ise gebelikte beslenme nasıl olmalıdır sorusudur. Her dönemin kendine özel kaygıları ve gereklilikleri vardır. 2. trimester gebelikte 2. faz olup gebeliğin 14. haftası ile 26. haftaları kapsayan dönemi ifade eder.

2. trimester döneminde bebek 3-6 ay arasında olup yaklaşık 1 kg’dır. 6 ayın sonunda ise bebeğin tüm organları tamamlanmış olur. Dolayısıyla önceki dönemde mide bulantısı, yemekten tat alamama gibi sebeplerden dolayı bazı anneler ilk 3 ayda yeteri kadar gıda alamazlar. 2. trimester döneminde ise anne adayı bulantısı azaldığı için daha düzenli uyumaya başlar.

Her dönem hem anne hem de bebek için kritik olmakla birlikte annenin fiziksel koşullarına ve döneme göre beslenme şekilleri değişir. 2. Trimesterda beslenme rutininde 3 öğüne ek olarak birden fazla ara öğün yer alır. Hem bebeğin gelişimine destek olan hem de annenin sağlığını korumaya yönelik olan beslenme düzeni, diğer insanlarınkinden biraz farklıdır.

Hamile menüsü protein, kalsiyum, C ve B vitamini ve magnezyum ağırlıklı olup bu dönemde vücudun ihtiyacı olan gıdaların alınması ön plandadır. Bunun yanında o dönem anne adayının kilo almaya başladığı dönem olduğundan kabızlık, ödem ve ciltte çatlaklar oluşması muhtemel problemlerdir.

Hamilelikte Doğru Beslenme Neden Önemlidir?


Anadolu’da hamile kadının çift can taşıdığı söylenerek iki kişilik beslenmesi salık verilir. Bunun aslında çok yanlış bir tavsiye olmadığını söylemekte fayda var. Hamilelikte doğru beslenme, tüm hamilelik boyunca dikkat edilmesi gereken en önemli konudur. 2. trimesterde bebeğin kemikleri gelişmeye başladığından gün içinde tüketilen magnezyum ve kalsiyum miktarı oldukça önemlidir.

Anne adayı hem bebeğin hem de kendi ihtiyacını karşılamak için doktorunun verdiği diyet listesine göre davranır. Listeye göre; normal bir hamilelik süreci geçiren anne adaylarında süt ürünü miktarının normal tüketimin üzerinde olması belenirken fındık, ceviz badem gibi kuruyemişlerin düzenli tüketimi magnezyum ihtiyacının karşılanması konusunda destek olur.

Ayrıca bol sıvı tüketimi de bu süreçte önemlidir. Bu da hamilelik sırasında kan akışının artmasına bağlı olarak oluşan ödemin atılmasını sağlar. Bunun yanında meyve tüketimi, şeker sorunu yoksa, 2. trimester sırasında ödem atmaya yardımcı olur. Ödem atmaya yardımcı başka bir gıda ise yeşil yapraklı sebzelerdir. Sebzelerin içinde bulunan potasyum, ödemin atılmasına yardımcı olarak anne adayını rahatlatır.

Gebelikte beslenme sadece bebek sağlığı için değil hormon değişimine bağlı olarak ortaya çıkan fiziksel değişiklikleri de yönetebilmek için önemlidir. Özellikle 2. trimester döneminde ortaya çıkan kabızlık anne adayının günlük yaşamı olumsuz etkiler. Kabızlık sorunu için probiyotik önerilirken düzenli tüketilen su, kurubaklagil, badem, ceviz gibi yağlı kuruyemişler, meyve, tüketimi, salata ve yemeklerde zeytinyağı kullanımı şikâyetin azalmasına yardımcı olur.

Tüm bunların yanı sıra fiziksel değişime bağlı olarak her kadında olmasa da bir çok kadında karında çatlaklar meydana gelir. Çatlağı önleyebilecek en büyük yardımcı ise cilt elastikiyetine destek olan kolajendir. Yeterli su tüketiminin yanında mevsiminde tüketilen portakal, mandalina, kivi, çilek gibi meyvelerin düzenli tüketimi kolajen üretimine destek olarak çatlamaları minimize eder. Dolayısıyla hamilelikte doğru beslenme kalıcı fiziksel deformasyonların da önüne geçer.

Hamilelikte Beslenme Listesi Nasıl Olmalı?


Hamilelikte beslenme listesi hazırlamak sürecin bir proje gibi yönetilmesini sağlayacağından hiçbir detay atlanmaz. Hamilelik 3 ana dönem altında incelenir. İlki gebeliği 13 haftalık dönemini kapsayan 1.trimester, 14 ile 26. haftaları kapsayan 2. trimester, 27. haftadan 40. haftaya kadar ise 3. trimester olarak adlandırılır.

Her dönemin hem bebek hem de anne açısından farklı ihtiyaçları vardır. Her dönemde farklı listeler hazırlanır. 2. trimester artık bebeğin hissedilmeye başlandığı bir dönemdir.

Anne bebek ile gerçek anlamda fiziksel olarak da bağ kurmaya başlar. 2. trimester dönemi bebeğin tüm organlarının geliştiği bir dönemdir. Dolayısıyla demir ve vitamin ihtiyacı artarken hem bebeğin hem de annenin kilo alması hızlanır.

Hem bebeği beslemek hem kendi ihtiyacını karşılamak hem de fazla kilo almamak anne adayının bu dönemdeki en önemli sınavıdır. Demir ihtiyacını gidermek için gebelikte beslenme listesi oldukça işe yarar. 2. trimesterde annelerin aşağıdaki gıdaları tüketmesi önerilir.

- En iyi demir kaynakları arasında kırmızı et, yumurta ve dut pekmeziyle birlikte kuru meyveler, baklagiller, fındık ve yeşil yapraklı bitkiler sayılabilir.
- B12 vitamini, kalsiyum ve magnezyum da oldukça kritiktir. B12 vitamini sinir sistemine iyi gelir. Et, balık, süt, peynir, yumurta gibi gıdalar B12 vitamini bakımından oldukça zengindir.
- Süt, yoğurt gibi kalsiyum bakımından zengin ve yeşil yapraklı sebzeler, ceviz, fındık, badem gibi kuruyemişler gibi magnezyum bakımından zengin gıdalar tüketmek 2. trimester döneminde oldukça kritiktir.

Hamilelik döneminde çok yönlü beslenmek hem hamileliğin sağlıklı geçmesini sağlar hem de hamilelik sonrası olası sağlık sorunlarının önüne geçer. Her ürün grubunun kontrolsüz tüketimi kontrolsüz kilo almayı beraberinde getireceğinden beslenme listesi, tüketilen ürünlerin miktarını ve kalorisini takip etmek için oldukça önemlidir. Her hamile farklı bir süreç geçireceğinden beslenme listesi de farklı olacaktır. Dolayısıyla listenin kişiye özel ve doktor kontrolünde hazırlanması önem taşır.