Üçüncü Trimesterda Beslenmenin Önemi | Uni Baby
4.03.2022 00:00:003 DK Okuma Süresi

Üçüncü Trimesterda Beslenmenin Önemi

Üçüncü trimesterda beslenme nasıl olmalıdır? Anne adayı 3. trimesterda ne kadar protein almalı? Tüm sorularınızın cevabını Uni Baby ile keşfedin!

Hamilelik, haftalara göre 3 ayrı döneme ayrılır. Bu dönemlerden her birine trimester adı verilir. Birinci trimester hamileliğin ilk 13 haftasını, ikinci trimester 14 ile 26. haftalar arasını ve üçüncü trimester ise 27. haftadan doğuma kadar olan 40. hafta arası dönemi kapsar.

Bu 3 dönemdeki beslenme, bebeğin sağlıklı dünyaya gelmesi için önem taşımaktadır. Her trimester için farklı beslenme düzenleri oluşturulmalıdır. Çünkü gelişim evreleri içinde anne karnındaki bebeğin ihtiyaçları değişmektedir. Anne adaylarının, hem kendileri hem de bebekleri için, uygun dönemlerde uygun gıdaları alması daha doğru olacaktır.

Üçüncü Trimesterda Beslenme Nasıl Olmalıdır?


Hamilelikte beslenme, anne adayları tarafından özenle takip edilen bir süreçtir. Anne olunacağının öğrenildiği ilk andan doğuma kadar olan süreç için, alınan gıdaların kalitesine, bebek sağlığı üzerindeki etkilerine ve tüketim miktarlarına özenle dikkat edilmelidir.

Hamileliğin son üç ayında günlük beslenme için, besin değeri fazla olan az yağlı yiyecekleri tercih etmelisiniz. Ayrıca özellikle son dönemdeki ödem artışına engel olmak için, tuzlu ve şekerli gıdalardan kaçınmanız gerekir.

3. trimesterde günlük kalorinize 300 ila 450 kalori arasında fazladan besin eklemeniz gerekir. Ortalama olarak bir kadının bu dönemde günlük 2.100 ila 2.500 kalori arasında besin tüketmesi gerekir. Ancak bu besinlerin, yüksek protein, kalsiyum ve demir açısından zengin olması gereklidir. Çünkü bu dönemde bulunan hamilelerin bebekleri, besinleri aktif olarak emip depolamaktadır.

Kas ve iskelet gelişimi için kalsiyuma, kan hücreleri için demire, büyüyüp gelişmek için de proteine ihtiyaç duyar. Ayrıca gebelikte beslenme için potasyum ve magnezyum açısından zengin gıdaları tüketmek de önemlidir. Bebeğin kalp sağlığını ve gelişimini doğrudan etkileyen gıdalar bunlardır.

Gebelikte Beslenme Nasıl Olmalıdır?


Hamilelikte doğru beslenme için, ne yenildiği kadar tüketimin miktarı da önemlidir. En fazla kilo alımı son 3 aylık dönemde olmaktadır. Hamilelikte doğru beslenmenin önemi hemen herkes tarafından bilinmektedir. Bu dönem tüketilmesi gereken temel kaynaklar ve bunları içeren çeşitli besinler bulunur.

Bunlardan ilki hiç şüphesiz kalsiyumdur. Kalsiyumu süt ve süt ürünleri, pekmez ve koyu yeşil renkli sebzelerden almak mümkündür. Kalsiyumdan sonra diğer bir önemli kaynak magnezyumdur. Magnezyum için, fındık badem gibi kuru yemişleri, kuru baklagilleri ve tam tahıllı besinleri tüketmek gerekir. Bunların dışında potasyum içeren ürünler de bebek gelişiminde önemlidir ve bunun için muz, patates, kayısı gibi sebze ve meyveleri bolca tüketmek gerekir.

Hamilelikte Protein ve Omega-3 Önemi


Bebek gelişimi için en önemli besin öğeleri proteinlerdir. Çünkü proteinler, bebeğin gelişimi için önemli olan aminoasitleri sağlamaktadır. Hamileliğin 6. ve 9. ayları arasında bebek oldukça hızlı büyür. Bu nedenle proteine olan ihtiyaç da artar.

3.trimester dönemindeki anne adaylarının bu dönemde günde 60-70 gram civarında protein alması gerekir. Proteinleri; yoğurt, süt, et, tavuk, yumurta, kuru baklagiller, balık ve tam tahıllı besinlerden alabilirsiniz. Gebelik döneminde, günlük ihtiyaç duyulan proteinin biyoyararlılığı olması gerekir. Yani tüketilen proteinin vücutta kullanılabilir olan, hayvansal kaynaklı gıdalardan sağlanması önemlidir.

Gebelikte beslenme listesine; kahvaltı için 2 dilim peynir ya da 1 yumurta eklemek, öğle ve akşam yemeği için 1 porsiyon et veya kurubaklagil yemeği ya da 150 gr ızgara et, tavuk, hindi veya balık eklemek, günlük protein ihtiyacını karşılar.

Protein kadar önemli bir diğer besin ise omega-3 yağ asitleridir. Hamilelikte omega-3 besin kaynakları tüketmek, bebeğin beyin ve sinir sistemi gelişimi için son derece önemlidir. Bu yağ asitleri vücut tarafından üretilemediği için, mutlaka dışarıdan takviye ile alınmalıdır.

Gebelikte bebek kadar annenin de omega-3 ihtiyacı bulunur. Bu ürün anne adayının kaygı ve stres gibi depresif hallerini azaltır. Bu etkisi sayesinde doğum sonrası da kullanılması önerilmektedir. Ayrıca emmekte olan bebeğe anne sütünden geçerek bilişsel gelişime katkıda bulunmaktadır.

Omega-3 için en iyi kaynak deniz ürünleridir. Somon, sardalya gibi soğuksu balıkları örnek olarak verilebilir. Ayrıca ülkemizde bol olarak bulunan hamsi, lüfer, uskumru da tercih edilir. Deniz ürünleri dışında, ceviz, semizotu, keten tohumu yağı gibi besinlerden de omega-3 alınabilir.

Bazı anne adayları, bu yağ asitlerini besinlerden almayı tercih ederken, bazıları bunu yetersiz görmektedir. Bu nedenle yetersiz görenler, içerisinde DHA oranı yüksek olan omega-3 yada balık yağı kapsüllerini kullanır. Burada önemli olan, dışarıdan alınacak her takviye için doktora danışmaktır.

Gebelik Dönemi Beslenmede Dikkat Edilmesi Gerekenler


Hamilelikte beslenme listesi için tüketilmesi gereken gıdalar kadar, tüketilmemesi ya da az tüketilmesi gereken gıdalar bulunmaktadır. 3. trimaster da dahil olmak üzere aşağıdaki gıdalara dikkat etmek gerekir. Bu ürünler hem anneye hem de bebeğe zarar verebilir.

- Bunlardan ilki konserve gıdalardır. Özellikle ağır metaller içermesi sebebi ile konserve ton balığı tüketimi önerilmez. İkinci olarak tüketilmemesi gereken ürünler az pişmiş olan ürünlerdir.

- Yumurta, balık, et gibi ürünlerin az pişmiş olanlarından uzak durmak gerekir.

- Bunların dışında hamilelikte karaciğer tüketimi de önerilmez. Çünkü karaciğer yüksek oranda A vitamini içerir ve bu vitamin gebelik döneminde tehlikeli olabilir.

- İçecekler arasında da bu dönem için önerilmeyen bazı ürünler bulunmaktadır. Kafein içeren içecekler bunlardan ilkidir. Tamamen kesilmese de tüketimini oldukça aza indirmek gerekir.

- Ayrıca herkes tarafından bilindiği üzere hamilelik döneminde tüm 9 aylık süreç boyunca alkol tüketimi kesinlikle önerilmez. Alkol içindeki teratojen etkiler, gelişim geriliğinden düşüğe kadar pek çok olumsuz sonuca neden olabilir.