Ek Gıdada Balık ve Tavuk Tüketimi | Uni Baby
24.03.2022 00:00:004 DK Okuma Süresi

Ek Gıdada Balık ve Tavuk Tüketimi

Ek gıdaya geçişte balık ve tavuk bebeklerin hem zihinsel hem de bedensel gelişimlerinde oldukça önemlidir. Ek gıdaya geçişle ilgili detaylar Uni Baby'de!

Bebeğinizin gelişimi ve büyümesi için beslenmesi oldukça önemlidir. Bebeğinize doğduğu andan itibaren ilk aylar boyunca anne sütü verilmelidir. Anne sütü yalnızca bebeğinizin gelişimine ve büyümesine büyük katkılar sağlamakla kalmaz, onu yetişkinlik sürecine de hazırlar.

Mucizevi içeriği ile anne sütünün yerini tutabilecek hiçbir besin yoktur. Bu nedenle bebeğinizi doğumundan itibaren mutlaka anne sütü ile beslemelisiniz. Vücudunuz bebeğinize en uygun sütü üretir. Bebeğinizin yaşına göre anne sütünün içerikleri de ona uygun olarak şekillendiği için çocuğunuza özel olan bu mucizevi besini mutlaka tüketmesi gerekmektedir.

Anne sütü sonrası ek gıdaya geçiş süreci de bir o kadar önemlidir. Bebeklerin ek gıdaya uyum sağlaması için onlara gıdaları yavaş yavaş ve alıştırarak, yumuşatılmış halde vermeniz tavsiye edilir.  Ek gıda döneminde emzirmeyi bırakmamak da ona alışkın olduğu tadı ara sıra hatırlatacağınız için rahatlık sağlayacaktır.

Ek Gıdanın Önemi Nedir?


Bebeğinizi ilk 6 ay mutlaka anne sütü ile beslemelisiniz. Bebeğinize su dahil herhangi bir besini ilk 6 ay vermenize gerek yoktur. Ancak anne sütünün yeterli olmadığı olumsuz durumlarla karşılaşabilirsiniz. Bu gibi durumlar için bazı doktorlar 4.-6. aydan sonra ek gıdaya geçiş yapılmasını önerebilmektedir.

4. ve 6. aylar arasında ek gıdaya başlamanın ideal olduğu düşünülmektedir. Bu süreçte çocuğunuzun anne sütüne olan ilgisi azalacağı için, ek gıda döneminde emzirme azalabilmektedir. Bu nedenle hem ek gıdalara alıştırılmalı, hem ek gıda döneminde emzirmeyi bırakmamaya dikkat ederek bebeğin anne sütüne olan ilgisi de taze tutulmalıdır. Bebeklerde ek gıdaya geçişte hazır olduklarının bazı belirtileri vardır. Bebeğinizin size göstereceği bu belirtilerden bazıları şunlardır:

- Bebeğinizin başını sabit şekilde tutabilmesi

- Gıdaları yutarken sorun yaşamaması için dik bir şekilde oturabiliyor olması

- Ellerini veya çevresindeki oyuncakları ağzına sokması

- Fiziksel gelişiminin yeterli olması

- Yiyecekleri dili ile dışarı itmiyor olması

- Sizin yediklerinizin ilgisini çekmesi, tabağınıza uzanmaya ve onları almaya çalışması

Eğer bebeğiniz bu belirtileri göstermeye başladıysa, doktorunuza da danışarak kontrollü bir şekilde geçişe başlayabilirsiniz.

Balık ve Tavuk Tüketimi Neden Önemlidir?


Bebeğinize ihtiyacı olan içerikleri vermeniz açısından balık tüketimi oldukça önemlidir. Bebeğiniz beyin ve sinir sisteminin gelişimi için omega-3 yağ asitlerine ihtiyaç duyar. Doğumdan sonra bu ihtiyacı anne sütü ile karşılanır. Doğada sadece balıklarda yer alan EPA ve DHA omega-3 yağ asitleri bir de anne sütünde bulunur. Bu omega-3 yağ asitlerini çocuğunuzun almaya devam edebilmesi için ek gıdaya geçiş sürecinde tadına yavaş yavaş alıştırılması gerekir.

Bir diğer önemli besin olan tavuk da bebeğinizle ilk tanıştırabileceğiniz et çeşidi olarak önerilir. Hazmı oldukça kolay olan tavuğun doğal yetiştirilmiş olması ve uygun koşullarda pişirilmesi de önemlidir.

Tavuk zengin bir protein kaynağıdır. Bunun yanı sıra yüksek biyolojik besin değerlerine sahiptir. A vitamini, B vitaminleri, selenyum, demir, kalsiyum, çinko, fosfor, magnezyum içerdiğinden çocuğunuz için oldukça besleyici ve sağlıklı bir besindir. Yapısındaki kalsiyum ve fosfor bebeğinizin kemik gelişimine yardımcı olur. B vitamini ise hücre yenilenmesini ve hücre gelişimini destekler. Böylece bebeğinizin bağışıklık sistemini güçlendirir, hastalıklara karşı korunmasına yardımcı olur. Vücudunun büyüme ve gelişimi de eksiksiz bir şekilde tamamlanmış olur.

Ek Gıdada Balık ve Tavuk Tüketimi Nasıl Olmalı?


Ek gıdaya geçiş birçok soruyu da beraberinde getirir. Yumuşak ve hafif gıdalarla başlanan ek besin tüketiminde, balık ve tavuk gibi gıdaları tüketmek için bebeğinizin sindirim sisteminin gelişmesini, bebeğinizin de ek gıda almaya alışmasını beklemek doğru olur.

Ek besin tüketiminde ilk aylardan sonra 7. ayın sonundan itibaren bebeğinizi etlerle tanıştırabilirsiniz. Önceki aylarda yaptığınız gibi tek malzemeli püreler yerine etlerle sebzeleri veya farklı birçok sebze ve meyveyi karıştırarak püre haline getirebilirsiniz.

Bebeğiniz artık ısırma, çiğneme, yutma becerilerini kazanmıştır ve dili ile yiyecekleri itme refleksini kaybettiği için daha keyifli ve daha az zorlanarak yiyecekleri tüketir. Et tüketimine kırmızı etlerle başlamak iyi bir alternatiftir. Daha sonrasında ise daha kalın dokulu, çiğnemesi biraz daha zorlayıcı olan tavuk, balık gibi ürünlerin tüketimine geçilebilir. 7. ay ile 12. ay aralığındaki süreç bu geçiş için tavsiye edilir. Dikkat edilmesi gereken en önemli noktalar ise aşağıdaki gibi sıralanabilir:

- Bebeğinize yedireceğiniz balık taze olmalı, kılçıklarından arındırılmış ve bebeğinizin tüketebileceği boyutlarda hazırlanmış olması tavsiye edilir.

- Başlangıçta daha az yağlı ve daha hafif olan alabalık, çipura, levrek gibi beyaz etli balıklarla başlayıp bebeğinizde bir balık alerjisi tespit etmediyseniz ilerleyen aylarda omega-3 yağ asidi açısından daha zengin olan somon balığı, sardalya, hamsi, lüfer gibi balıklara geçiş yapabilirsiniz.

- Bir diğer yararlı besin olan tavuğun tüketimi de bebeğiniz için çok önemlidir. Sindirimi kolay olan ve protein açısından oldukça zengin olan tavuğu bebeğinize yedirmeden önce seçtiğiniz tavuğun iyi hazırlanmış ve doğal şartlarda büyütülmüş olmasına dikkat etmelisiniz.

- Tavuk etinde besin değeri ve yağ bakımından en zengin kısmı siyah etleridir. Tavuğun butu, yani kalça ve but kısımları siyah etten oluşur. Göğüs kısmı ise daha az yağlı ve protein bakımından daha kuvvetlidir.

- Tavuğun kolayca püre haline gelebilen but ve kalça kısımlarını tercih etmeniz, mamaların dokusunu, rahat yutulabilirliği, yumuşaklığı ve besleyiciliği açısından önerilmektedir.

- Bebeklerde ek gıda olarak balık vermeye başlamadan önce doktorunuzun tavsiyesini de almanız önerilir.

Ek Gıdaya Geçiş Sürecinde Nelere Dikkat Edilmeli?


Ek gıdaya geçiş sürecinde dikkat edilmesi gereken bazı durumlar vardır. Bebeğin besine karşı bir alerji gösterip göstermediğini anlamak için başlangıçta öğünler arası uzun tutulmalı ve tek bileşenden oluşan yiyecekler tercih edilmelidir.

Fazla şekerli, fazla tuzlu veya baharatlı yiyeceklerden kaçınmanız faydalı olur. Doğal ve taze gıdalar tercih edilmelidir. Ağır yiyeceklerden uzak durmak bebeğinizin yeni gelişen sindirim sistemini korumanıza faydalı olacaktır. Besinleri hazırlarken hijyene dikkat edilmelidir.

Bebeğinizin damağını zedelememek için silikon veya plastik kaşıklar tercih edilebilir. Başlangıçta besleyici değeri yüksek, yumuşak hatta sıvı kıvamlı, sindirimi kolay ve düşük alerjenik özellikte gıdalar tercih edilmesinde fayda vardır. İlk olarak tek bir meyve ya da sebzeyle ek gıdaya başlayabilirsiniz.

Kabak, havuç, brokoli gibi hafif sebzeleri buharda pişirip püre haline getirerek minik bir kaşıkla bebeğinize verebilirsiniz. Tatlı olmayan sebzelerle başlamanız bebeğinizin tatlı meyvelere alışıp sebze yemeyi reddetmemelerini engelleyecektir. Böylece farklı tatlara alışması daha kolay hale gelecektir. Yoğurt da başlangıç için iyi bir besindir. Yararlı ve lezzetli olan yoğurdu meyvelerle karıştırıp tatlandırabilirsiniz.

Özellikle süt ürünleri alerjisi çocuklarda ek gıdaya geçişte sık görülen alerjilerden biri olduğu için peynir, çökelek gibi gıdalara geçişte temkinli olunması önerilir. Bebeğinize gıdaları sevdirmek için onları pekmez ile tatlandırabilir, küçük lokmalar halinde ve bir oyunmuş gibi eğlenceli sözler, eğlenceli kaşıklar kullanarak yedirebilirsiniz.

Bebeğinizin hem ek gıda sürecinde emzirmeye karşı çıkmaması, hem de alerji gibi olumsuz durumlarla karşılaşılmaması için ek gıda seçiminde dikkatli olmakta fayda vardır. Örneğin nikotin içeren patlıcanı, veya alerji riski yüksek olan çilek, kivi gibi ek gıdaları bebeğinize vermekten kaçınmalısınız. Bebeğinizde kabızlığa neden olabilecek patates, muz gibi besinlerin tüketilmesi önerilmemektedir.