Hamileliğin Birinci Ayında Beslenme | Uni Baby
31.12.2021 00:00:004 DK Okuma Süresi

Hamileliğin Birinci Ayında Beslenme

Hamileliğin tüm evrelerinde beslenme düzeni çok önemlidir. Gelin, hamileliğin 1. ayında beslenme ile ilgili merak ettiklerinizi Uni Baby ile keşfedin.

Hamilelik döneminde annenin doğru ve sağlıklı gıdalarla beslenmesi, sağlıklı bir bebek dünyaya getirmenin altın kurallarından biridir. Bunun için ilk aylardan itibaren katkısız, işlenmemiş ve doğal gıdaları tercih etmek gerekir. Dokuz aylık bu heyecanlı maratona sağlıklı adımlarla başlamak, mutlu sona sağlıkla ulaşmaya ve bunu bir yaşam tarzı olarak benimsemeye de yardımcı olur. Bu bakımdan annelerin gebelikle beraber, hatta mümkünse gebelik planları yapılmasıyla birlikte, beslenme alışkanlıkları konusunda bir düzenlemeye gitmesinde fayda vardır.


Hamilelikte Beslenmenin Önemi


Hamilelikte beslenme, hem annenin sağlıklı ve keyifli bir gebelik süreci geçirmesini hem de doğacak bebeğin sağlıkla dünyaya gelmesini etkileyen oldukça önemli bir konudur. Bunun için gebelik haberinin alınmasıyla beraber düzenli, dengeli ve yeterli bir beslenme anlayışı benimsenmelidir. Anne ve bebeğin sağlığı için gebelik süreci boyunca gereken tüm besin gruplarından yeteri miktarlarda yararlanılmalıdır.

Hamilelikte doğru beslenme, hem bebeğin sağlıklı bir şekilde anne karnında gelişip büyümesi hem de annenin sağlığı için önem taşır. Süreç içerisinde özellikle ‘birinci trimester’ olarak da adlandırılan bu ilk üç aylık periyotta bebek, kendisi için gereken tüm besinleri anneden temin edeceği için annenin yeme konusunda herhangi bir miktar artışına gitmesi ya da günlük beslenme listesine ekstra enerji ilave etmesi gerekmez. Vücut için gerekli tüm besin öğelerinin beslenme programına eklenmesi yeterli olacaktır. Gebelik haberinin alınmasıyla beraber hatta uzmanların önerilerine göre gebelik öncesinde, günlük 400 mcg folik asit takviyesinin tablet şeklinde beslenme programına ilave edilmesi, doğacak bebeğin beyin ve omurilik gelişimi için oldukça önem taşır.

Hamilelikte Dengeli Beslenme


Gebelikte beslenme nasıl olmalıdır sorusu, gebelik haberini alan her anne adayını meşgul eden ilk sorulardan biridir. Çünkü gebelikte dengeli beslenme doğacak bebeğin sağlığı direkt etkileyen bir konudur. Gebelikte uzman hekim tarafından anneye özel hazırlanan bir gebelikte beslenme listesi, annelerin işini kolaylaştırabilir.

Annenin aldığı gıdalar plasenta aracığıyla fetüse, yani bebeğe iletilir ve fetüsün gelişimi bu şekilde gerçekleşir. Dolayısıyla annenin beslenmesinde yer alan herhangi zararlı bir içerik, fetüsün gelişimini etkiler. Bu açıdan alkol, sigara gibi çeşitli alışkanlıklar mevcutsa  gebelik öncesinde ya da en geç gebelik haberi ile beraber bırakılmalıdır. Kafein içerikli gıdalardan uzak durulmalı, tuz tüketimi sınırlandırılmalıdır. Siyah çay, demir emilimini etkilediğinden dolayı kontrollü tüketilmelidir. Bitki çaylarının tüketimi konusunda dikkatli olunmalı, mutlaka bir uzmana danışılmalıdır.

Her bakımdan annenin bedeni ve beslenmesine ihtiyaç duyan fetüsün gelişimi için gebelikte protein ve kalsiyum açısından zengin gıdalarla beslenilmeli; folik asit, A vitamini, C vitamini ve B12 vitamini gibi vitaminler de beslenme programına eklenmelidir. Bol su içilmeli, su tüketimi günlük rutin haline getirilmelidir. Bunların dışında ceviz, fındık, badem gibi mikro ve makro besinler açısından zengin yağlı tohumlar da uzman hekimin önerdiği miktarda öğün aralarında alınabilir.

Dengeli beslenmenin bir diğer adımı posalı ve lifli gıdalarla beslenmektir. Zira özellikle gebelikle sindirim ve boşaltım problemleri oldukça sık görülür. Kayısı, elma, muz, portakal, greyfurt gibi meyveler; kabak, havuç, brokoli gibi sebzeler; buğday kepeği, kepekli çavdar unu, yulaf kepeği gibi tahıllar lif ve posa açısından zengindir. Yine hekimin önerisiyle uygun görülen gıdalar, kabızlık yaşanmaması adına beslenme listesine eklenebilir. İlk trimesterde bebek, gelişimi için gerekli olan tüm bileşenleri anneden temin eder. Ancak ilerleyen aylarda annenin beslenme programını hem fetüs hem de kendi sağlığı için desteklemesi gerekir.

Birinci Ay Hamilelikte Beslenme Önerileri


Gebelikte beslenme, hamileliğin her döneminde ayrı kriterler göz önünde bulundurularak gerçekleştirilmelidir. Zira hem bebeğin hem de annenin ihtiyacı, her dönemde farklılık gösterecektir. Gebelikte birinci trimester, annenin vücudunun gebeliğe uyum sürecidir. Özellikle ilk ay annenin bedeninde değişen hormon düzeyleri ile beraber bulantı, kusma, tat ve koku hassasiyeti, sindirim sorunları ve bunlara bağlı kilo kaybı gibi çeşitli sağlık problemleri görülebilir. Bunları en aza indirgemek için gıda alımında yağlı, baharatlı, koku ve tat yönünden ağır ürünlerden kaçınılabilir. Anne ve bebek için gerekli olan et, süt, yumurta ve balık gibi gıdalarla beslenmeye bu dönemden itibaren özen gösterilmelidir. Ancak eğer annede bu gıdalara karşı bir hassasiyet söz konusu ise ısrarcı olunmamalıdır. Zira bu dönem henüz bebeğin annenin beslenmesinden iyi ya da kötü anlamda fazlaca etkilendiği bir dönem değildir.

Hamilelikte ilk ay beslenme konusunda az porsiyonlu ve çok öğünlü bir beslenme tarzı benimsenebilir. Böyle bir beslenme tipi, annenin yoğun açlık hissi ile kan şekerinin düşmesinin ve halsiz kalmasının önüne geçer. Gebelikte özellikle ilk ay yönlendirici olması açısından bir uzman hekim tarafından anneye özel hamilelikte beslenme listesi hazırlanabilir. Bunun dışında genel anlamda annelere birinci ay beslenmesine yönelik şu önerilerde bulunulabilir:

  • İlk aylarda kalori bakımından yüksek içerikli olmayan, küçük miktarlarda gıda alımını tercih edin. Öğün sayısını artırın.

  • Varsa sigara ve alkol gibi alışkanlıklarınızdan vazgeçin.

  • Kafein, siyah çay ve bitki çayları tüketimi konusunda dikkatli olun. Asitli içeceklerden uzak durun.

  • Yoğurt, peynir, kefir, ayran, tereyağı gibi süt ve süt ürünleri tüketin. Yumurtayı kahvaltılarınızdan eksik etmeyin.

  • Kırmızı ve beyaz et tüketin. Omega bakımından zengin olan balığı da öğünlerinizden eksik etmeyin. Ancak ton balığı ve çeşitli dip balıkları gibi cıva içermeyen balıklarla beslenmeye özen gösterin.

  • Ceviz, badem, fındık gibi yağlı tohumları öğün aralarında sağlıklı atıştırmalıklar olarak mutlaka değerlendirin.

  • Bol bol su tüketin ve bunu her gün rutin olarak yapın.

  • Sucuk, sosis, salam gibi hazır, işlenmiş, katkılı ve kullanım ömrü uzun olan gıdalardan kaçının.

  • Sporu günlük rutininize ekleyin.

  • Bol bol doğal, posalı, yüksek lifli taze sebze meyve tüketin.

  • Günlük folik asit desteğini hekiminizin önerisine göre kullanmayı ihmal etmeyin.

Adım adım bebeğinizde ve kendi bedeninizde yaşanan değişimler hakkında bilgilenmek ve bu bir aylık süreci hafta hafta yakından takip etmek isterseniz aşağıda yer alan ilgili makalelere de göz atabilirsiniz:

  1. Hamileliğin ilk haftası

  2. Hamileliğin ikinci haftası

  3. Hamileliğin üçüncü haftası

  4. Hamileliğin dördüncü haftası